Carska flota utrudnia sobie życie pod Dogger Bank

You are currently viewing Carska flota utrudnia sobie życie pod Dogger Bank

118 lat temu, 22 października 1904 roku, miał miejsce incydent na Dogger Bank.

Po wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej i zablokowaniu rosyjskiej Eskadry Oceanu Spokojnego w Port Artur, zapadła decyzja o wysłaniu na Daleki Wschód okrętów Floty Bałtyckiej. Zespół rosyjski, nazwany Drugą Eskadrą Pacyfiku, wyruszył 15 października.

Po wpłynięciu na Morze Północne, rosyjska eskadra znalazła się w nocy 21 października w rejonie rozległej ławicy Dogger Bank. Obserwatorzy na okrętach zauważyli w ciemnościach niewielkie jednostki, uznając je za japońskie torpedowce.

W rzeczywistości były to brytyjskie kutry rybackie. W efekcie ostrzału zatopiony został kuter „Crane”, na którym zginęło dwóch brytyjskich rybaków i uszkodzone dalsze pięć kutrów. Ostrzał został przerwany po około dziesięciu minutach, gdy Rosjanie zorientowali się w sytuacji.

Ujawnienie szczegółów incydentu wzburzyło brytyjską opinię publiczną. Rząd domagał się postawienia przed sądem dowodzącego eskadrą admirała Rożestwienskiego i oficerów odpowiedzialnych za śmierć rybaków. Mikołaj II po francusko-niemieckiej mediacji zgodził się na zbadanie sprawy przez Międzynarodową Komisję Śledczą. Eskadra mogła wyruszyć w dalszy rejs.

Końcowy raport ze śledztwa komisji ogłoszono 26 lutego 1906 roku. Rosjanie zostali uznani winnymi, otwarcie ognia określono jako nieuprawnione. Jako odszkodowanie przyznano Wielkiej Brytanii kwotę 65 tys. funtów, wypłacone przez rosyjskiego ambasadora w Londynie w marcu.

Zobacz również: