Krzeszowicka katastrofa kolejowa

You are currently viewing Krzeszowicka katastrofa kolejowa

88 lat temu, 2 października 1934 roku, w podkrakowskich Krzeszowicach doszło do katastrofy kolejowej.

Tego dnia o godzinie 8:00 na stojący przy semaforze przed stacją Krzeszowice pociąg pospieszny z Gdyni najechał pociąg pospieszny z Wiednia. Według zeznań J. Zieleżniaka, maszynisty pociągu z Wiednia, we mgle, w odległości ok. 250 m zobaczył stojący pociąg i natychmiast uruchomił hamulce. Zabrakło ok. 15 m, aby uniknąć zderzenia. Najechanie nastąpiło z tyłu, dwa końcowe wagony pociągu gdyńskiego były konstrukcji stalowej, więc wytrzymały uderzenie. Następny był słabszej, drewnianej konstrukcji, więc wagon stalowy wsunął się w niego.

Śmierć poniosło 12 osób, a 48 zostało rannych. Dwa wagony zostały doszczętnie zniszczone. Część osób z obu pociągów w ostatniej chwili zdążyła wyskoczyć z wagonów. Po godzinie 10 na miejsce zdarzenia dojechał pociąg ratunkowy.

W styczniu rozpoczął się w Krakowie proces sądowy. Dróżnik blokowy kolejowy Antoni Drabik został skazany na półtora roku więzienia z zawieszeniem kary na 3 lata, gdyż skierował pociąg wiedeński na tor, na którym stał jeszcze pociąg gdyński. Dyżurny Ruchu Gabriel Nieć został skazany na rok więzienia z zawieszeniem kary na 2 lata, ponieważ swoim zaniedbaniem przy wydawaniu polecenia służbowego przyczynił się do błędnej decyzji.

Zobacz również:

https://www.youtube.com/watch?v=ZMlJApF_kYg&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=f_1AkJ9d58g&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=M2pYqwshp1U