111 lat temu, 25 września 1911 roku, Michał Scipio del Campo oblatał pierwszy całkowicie polski samolot skonstruowany przez Czesława Zbierańskiego i Stanisława Cywińskiego, zbudowany w warsztatach „Awiaty”.
Urodzony w 1887 roku pod Berdyczowem, pochodził z rodziny włoskiej przybyłej do Rzeczypospolitej z Włoch za sprawą królowej Bony. Studiował metalurgię na petersburskiej Politechnice, po odbyciu służby w armii rosyjskiej ukończył politechnikę w Lille i uzyskał dyplom inżyniera mechanika w specjalności budowy maszyn. Z lotnictwem związał się około 1905 roku, pięć lat później uzyskał Dyplom Pilota nr 210 (Aeroklub Francuski).
W sierpniu 1911 roku jako pierwszy Polak odbył na samolocie Etrich Taube lot nad Warszawą. Nieświadomie złamał przy tym oficjalny zakaz wydany przez policję. Przez następne trzy lata wykonał liczne loty pokazowe na różnych konstrukcjach, głównie w ówczesnych granicach Rosji. Latał też jednak w Galicji – we Lwowie, Tarnowie oraz Jaremczu, gdzie startował nad urwistym brzegiem Prutu z krótkiej łąki.
Podczas Wielkiej Wojny internowany w Niemczech, uciekł do Szwecji. Na emigracji we Włoszech, Francji i Brazylii, do kraju powrócił dopiero w 1932 roku. Po II wojnie światowej osiadł w Katowicach i korzystając ze znajomości 12 języków został tłumaczem przysięgłym. Tam też zmarł w 1984 roku.
Zobacz również: