Połączenie koleją Kongresówki ze stolicą Imperium

You are currently viewing Połączenie koleją Kongresówki ze stolicą Imperium

15 grudnia 1862 roku (wg kalendarza juliańskiego), równo 160 lat temu, oddana do użytku została Kolej Warszawsko-Petersburska, druga na ziemiach polskich linia kolejowa po Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Budowa linii połączenia między stolicą Imperium Rosyjskiego a ośrodkiem administracji Królestwa polskiego rozpoczęła się w roku 1851 i finansowana była z budżetu rosyjskiego. Do kierowania budową zostali zaangażowani także Polacy, m.in. Stanisław Kierbedź i Stanisław Janicki. Konstrukcję na kilka lat wstrzymała wojna krymska, po zakończeniu której w przeciągu sześciu lat udało się ukończyć pełną zaplanowaną trasę.

Biegła ona ze Petersburga przez Psków, Dźwińsk (Dyneburg), Wilno, Grodno i Białystok do Warszawy. Stanowiła czwartą linię kolejową powstałą na terenie Rosji i cechowała się rosyjskim standardem rozstawu torów, w przeciwieństwie do Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Miała istotny wpływ na rozwój gospodarczy i ekonomiczny Białegostoku oraz Łap, gdzie założono zakład naprawiający tabory kolejowe, który przetrwał do 2016 roku. Na przełomie wieków Kolej Warszawsko-Petersburska została znacjonalizowana oraz połączona z liniami bałtyckimi, tworząc Kolej Północno-Zachodnią.

Fragmenty dawnej Kolei znajdują się obecnie na terytorium Polski i wchodzą skład linii Warszawa-Wołomin, Warszawa-Kuźnica Białostocka (kolejowe przejście graniczne z Białorusią) oraz Kużnicę ze stacją towarową w Geniuszach.

Zobacz również:

https://www.youtube.com/watch?v=uVRPFWKBxkI
https://www.youtube.com/watch?v=QBB2EtOqy9Q&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=N7-_RolX-Ik&t=17s